Onlangs las ik dat werkgevers in Nederland op zoek zijn naar analytisch sterke kandidaten voor het vervullen van een functie. Dit blijkt uit een analyse van HR-organizer, op basis van 10.000 assessments bij 49 organisaties. Met 57 procent wordt de competentie ‘analyseren’ het meest gekozen bij de zoektocht naar nieuwe medewerkers. Naast analyseren is er een duidelijke voorkeur voor ‘samenwerken’ (47%) en ‘doelen bereiken’ (38%). Dit zijn de drie meest gevraagde competenties bij werkgevend Nederland.
Medewerkers met een groot analytisch vermogen zijn goed in het doorgronden van problemen. Analytisch vermogen hangt nauw samen met kritisch denken. Analytisch vaardige medewerkers stellen de Wie-Wat-Waar-Wanneer-vragen bij een probleem. Ze nemen niet zomaar alles als vanzelfsprekend aan. Ze gaan op zoek naar de essentie van het probleem en komen dan met gerichte oplossingen.
Competenties die onder druk vervormen
Toch is het wat kort door de bocht om naar competenties ‘sec’ te kijken. Het is minstens zo belangrijk om te kunnen duiden of deze competenties worden geleefd in de natuurlijke kracht van iemand of dat deze competenties zijn aangeleerd. Iemand kan heel erg goed zijn in bepaalde aangeleerde competenties en daar ook zeer om gewaardeerd worden. Maar op het moment dat er stress op het werk is en er druk komt te staan op deze competenties, wordt het onderscheid met natuurlijke competenties merkbaar. Planmatig werken waarin men zonder druk pragmatisch, nauwgezet en prioriterend is, kan onder druk veranderen in principieel, controlerend en pietluttig.
Teamcompetenties
Naast de competenties van de individuele medewerker is het minstens zo belangrijk om te kijken naar de competenties van een team. Een team dat qua competenties goed in balans is, werkt effectiever. Het invullen van een vacature en het zoeken naar een nieuwe medewerker is zo een geschikt moment om een teammeting te doen en óók te kijken naar de aanwezige competenties. Een team met voornamelijk probleem analytische en planmatige teamleden ontbeert namelijk een aantal competenties die ook belangrijk zijn bij het doelgericht kunnen zetten van de nodige stappen. Doortastendheid en vastberadenheid bijvoorbeeld of wat te denken van de sociale aspecten? Zeker bij veranderingstrajecten is dit een competentie die doorslaggevend voor succes kan zijn. Meer weten en geïnteresseerd in financieel medewerkers die hun (natuurlijke) competenties eerst voor zichzelf in kaart brengen om daar in een nieuwe baan goed op te kunnen aansluiten? Neem contact met mij op! Mail: hetty@financials-plus.nl